INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226

Chemie - 9. ročník - Chemické reakce

Redoxní reakce Tepelné reakce Fyzikální veličiny v chemii Výpočty z chemických rovnic Řešené příklady Cvičení Literatura

Cvičení

Redoxní reakce


1. Rozhodni, který z naznačených dějů je redukce a který oxidace: H0 ---> HI, O-II  ---> O0, FeIII ---> FeII, Ca0 ---> CaII

2. Z uvedených chemických reakcí vyber ty, které patří mezi redoxní: vodík + kyslík  ---> voda;   sodík + chlor ---> chlorid sodný;   oxid uhličitý + voda  ---> kyselina uhličitá;   hydroxid sodný + kyselina chlorovodíková ---> chlorid sodný + voda;    zinek + kyselina sírová  ---> vodík + síran zinečnatý. U redoxních reakcí urči, která z látek se při reakci oxiduje a která se redukuje.

3. Rozhodni, zda budou probíhat naznačené reakce: zinek + síran měďnatý, železo + chlorid hlinitý, hořčík + dusičnan stříbrný, stříbro + kyselina sírová, měď + síran železnatý. Zapiš rovnice těchto reakcí.

4. Zapiš rovnice dějů, které probíhají ve vysoké peci při výrobě surového železa. Vysvětli, proč se do vysoké pece přidává vápenec, když z něho v peci vzniká odpad - struska.

5. Uveď, čím se liší litina od oceli (složení, vlastnosti, způsob použití). V čem spočívá princip zkujňování surového železa?

6. Na jednoduchém schématu elektrolytického článku označ katodu, anodu, elektrolyt, +,-.

7. Vysvětli děje, které probíhají při výrobě sodíku (chloru, vodíku) elektrolýzou.

8. Uveď podmínky, které urychlují průběh koroze ocelových předmětů (podmínky, které ji zamezují).

9. Uveď, jak se chrání kovové předměty před korozí.


Termochemie


1. Hoření methanu vystihuje rovnice:
CH4(g) + 2 O2(g) ---> CO2(g) + 2 H2O(l) + 900 kJ
Rozhodni, zda jde o exotermickou, nebo endotermickou reakci.

2. Napiš termochemickou rovnici pro endotermickou reakci:
Rozklad pevného oxidu draselného na kapalný draslík a plynný kyslík.

Chemické výpočty


A
1. Jaká látková množství látek představují tyto zápisy: O2, 2 H2O, Zn?

2. V jakém poměru látkových množství reaguje vodík: s kyslíkem při vzniku vody; s dusíkem při vzniku amoniaku; s chlorem při vzniku chlorovodíku?

3. Urči látkové množství kyslíku, které reagovalo s vodíkem o látkovém množství 0,5 mol (20 mol, 0,1 mol). Jaké látkové množství má voda vzniklá při této reakci?

4. Vypočítej molární hmotnost vody (oxidu železitého, kyseliny sírové, ozonu).

5. Jakou molární hmotnost má látka, jestliže 0,5 mol této látky má hmotnost 25 g (2 mol látky má hmotnost 8O g)?

6. Urči, o který chemický prvek jde, jestliže 0,25 mol prvku má hmotnost 8 g (2 mol prvku má hmotnost 64 g).

7. Jakou hmotnost má 0, 1 mol vody?

8. Jaké látkové množství představuje 180 g vody?

B
1. Kolik g zinku musí reagovat s kyselinou chlorovodíkovou, aby vzniklo 8 g vodíku?

2. Kolik oxidu hlinitého je třeba na výrobu 5 t hliníku?

3. Kolik g práškového zinku a práškové síry musíme odvážit, chceme-li získat 100 g sulfidu zinečnatého?

4. Kolik hydroxidu sodného vznikne reakcí 5 g sodíku s vodou?

5. Kolik g oxidu siřičitého vznikne spalováním 10 g síry?

6. Kolik hašeného vápna získáme z 10 g páleného vápna?

7. Zapiš si chemickou rovnici výroby páleného vápna z vápence. Kolik páleného vápna se vyrobí z 0,5 tuny vápence?

8. Doplň rovnici fotosyntézy a vypočítej, kolik glukózy vznikne z 10 g vody.

…………………….+ 6 H2O  --->  C6H12O6 + …………………….

9. Kolik g Zn reaguje s HCl, má-li se připravit 25 g ZnCl2?

10. Kolik molů H2 vznikne reakcí 50g zinku s H2SO4?

11. Máš k dispozici 20g glukózy. Jaký objem roztoku o látkové koncentraci c = 0,5mol/dm3 je možné připravit?

12. Kolik gramů soli si nasypal Jirka do 0,5 litru polévky, jestliže látková koncentrace soli v polévce byla c = 0,17 mol/dm3 ?

13. Roztok As2O 3 o objemu 250 ml a látkové koncentraci c =0,004mol/dm 3 obsahuje již smrtelnou dávku oxidu arsenitého. Urči hmotnost As2 O3, který byl navážen k přípravě tohoto roztoku.

nahoru