Výukové materiály ZŠ Kaplice, Školní 226


Naši letci ve Velké Británii

Bojů v britském královském letectvu (Royal Air Force rojal ér fors) se zúčastnili také českoslovenští piloti. Byly vytvořeny čtyři československé letecké jednotky – perutě. Tři z nich byly stíhací. Jejich piloti bránili anglická města, chránili lodě na moři, doprovázeli bombardovací letadla, napadali vlaky a vojenské cíle ve Francii. Bombardovací peruť útočila na továrny, ponorkové základny, přístavy, železniční uzly a další cíle v okupované Evropě. Další českoslovenští piloti létali v britských nebo polských perutích. Mnozí z pilotů se na svá letiště nevrátili a jejich hroby jsou roztroušené v Anglii, Francii, Belgii, Holandsku. Někteří beze stopy zmizeli ve vlnách Biskajského zálivu a v kanálu La Manche.

Josef František


foto: www.epsomandewellhistoryexplorer.org.uk

Četař Josef František byl český stíhací pilot, letecké eso (leteckým esem se stal pilot, který sestřelil pět nepřátelských letadel) bitvy o Británii. Jako mnoho československých vojenských letců po okupaci Československa uprchl do Polska a vstoupil do polského letectva. Po porážce Polska v říjnu 1939 uprchl do Francie, po pádu Francie se František dostal do Velké Británie a létal v polské stíhací peruti na stíhačkách Hawker Hurricane.

Letka se poprvé dostala do akce v závěrečné fázi bitvy o Británii. Prvním vítězstvím četaře Františka byla 2. září 1940 německá stíhačka Messerschmitt Bf 109E. Během následujícího měsíce dosáhl 17 jistých sestřelů německých letadel a jednoho pravděpodobného a stal se nejlepším spojeneckým pilotem celé Bitvy o Británii. Mnohokrát bojoval proti mnohem početnějšímu nepříteli. Posledního vítězství dosáhl 30. září 1940. V úterý 8. října 1940 se Františkův Hurricane zřítil v Cuddington Way v Ewellu během hlídkového letu. Důvody havárie se nepodařilo objasnit. Podle jedné teorie asi prováděl prvky letecké akrobacie, podle jiných pamětníků na něm v té době byly patrné příznaky vyčerpání a únavy z boje. Je možné, že příčinou havárie byla kombinace obou těchto faktorů. Byl pohřben na hřbitově polského letectva v Northwoodu.

František Fajtl


foto: www.sestka.cz

Generálporučík František Fajtl byl český stíhací pilot bojující za druhé světové války v řadách Royal Air Force a od roku 1944 v leteckých jednotkách v SSSR proti nacistickému Německu. Do Velké Británie došel přes Polsko, Francii a Gibraltar. Zúčastnil se bitvy o Británii a později velel 313. československé stíhací peruti.

Po komunistickém převratu byl propuštěn z armády, zatčen a bez soudu vězněn. V roce 1964 byl částečně rehabilitován, plné rehabilitace se dočkal až po pádu komunismu. Autor několika vzpomínkových knih. Na motivy knihy Sestřelen byl natočen film Tmavomodrý svět. Z dalších knih jsou to například Boje a návraty, Vzpomínky na padlé kamarády, Hrdinové válečného nebe.

Josef OCELKA


foto: www.thescale.info

Štábní kapitán Josef OCELKA byl velitel čs. bombardovací perutě ve Velké Británii. Po okupaci Československa odešel v červenci 1939 do zahraničí. Z Polska se dostal do Francie, po porážce Francie unikl do Velké Británie. Byl jedním ze zakládajících příslušníků 311. čs. bombardovací perutě. V noci 10. září 1940 se zúčastnil první bombardovací operace této jednotky. Během náletu na bruselské nádraží pilotoval jeden ze tří Welingtonů. O necelý rok později,v červenci 1941, se stal velitelem této perutě. Ze všech příslušníků jednotky měl nejvíce nočních náletů – celkem 45. Svůj poslední operační let uskutečnil již v lednu 1942.

Osudným se štábnímu kapitánovi Josefu Ocelkovi stalo ráno 21. července 1942. V té době se na letišti Brize Norton seznamoval s různými typy vícemotorových letounů. Při zkušebním letu krátce po startu zachytil o střechu hangáru a zřítil se. Byl na místě mrtev. O čtyři dny později ho jeho spolubojovníci pohřbili na hřbitově v Brookwoodu.



Vzpomínka bombardovacího letce

... "Byl jsem nad Brestem dvakrát v dubnu, jednou v červnu a počtvrté v srpnu. Nejkratší let trval 5.04 a nejdelší 7.15 hodin. Startovali jsme z letiště East Wrethamu, a to znamenalo, že jsme přibližně třetinu trati letěli nad anglickým územím.

Wellington se zakolébal v mracích, dole tma a voda. Piloti kontrolovali stroje na palubní desce, navigátor hlídal kurs nad mapou, radiotelegrafista se skláněl nad přijímačem. A my střelci jsme pátrali po zrádných stínech nočních stíhačů. Až se ukázal známý cíl s neznámým koncem. Nad Brestem už bylo obvyklé peklo: jazyky světlometů, hradba ohně a oceli. Baráž připomínala ohnivou výheň, ve které tryskaly výbuchy oslnivých barev. Z přední věže jsem viděl rudé záblesky děl, šlehající ze země i z lodí v zálivu, a také rozprasky, nebezpečně rozkvétající kolem nás. Pluli jsme vzduchem do palebné přehrady. Z výše čtyři tisíce dvě stě metrů jsme zahlédl tmavé obrysy francouzského pobřeží s klikatými čárami příboje a ve světle osvětlovacích raket záliv, který připomínal tvarem obrovskou podkovu. Dole hořely doky. Z válečných lodí, na molu i na rejdě tryskaly výstřely. Náš Wellington se stáčel nad přístav. Navigátor přešel dopředu mezi piloty - na místo bombometčíka. "Pumy odjištěny," ohlásil. "Pumovnice otevřena," odpověděl druhý pilot. A už jsme byli v palbě flaku. Piloti rozladili motory: nastavili jim rozličné obrátky, aby tak znemožnili zvukové zaměření německých baterií. Vteřiny napětí - dlouhé a nekonečné - mezi rozprasky granátů a tápajícími chapadly světlometů. Nic nevaruje před výbuchem, dokud se letoun při blízké explozi nenakloní tlakem vzduchu. "Trochu vlevo... ještě, tak..." velí navigátor. "Držím," potvrzuje první pilot. "Stále přímo, ještě chvilinku..." Křížek zaměřovače zachytil cíl, navigátor stiskl uvolňovač pum. Odlehčený bombardér poskočil ve vzduchu a naklonil se na křídlo... momenty očekávání odešly s pumami, vlevo rozkvetlo několik rozprasků, ale plameny dole se vzdalovaly... viděli jsme ještě jak jeden Wellington vpravo, výš od nás, zachytily světlomety a nepustily ho. Letoun kličkoval, klesal a kolem vybuchovaly obláčky, až do pravého motoru vyšlehl dlouhý jazyk ohně. Stroj padal v kruzích, napočítali jsme dva padáky a pak se převrátil na záda... Na břehu nedaleko anglických břehů jsem zahlédl světélko signalizující S.O.S. "Přední střelec kapitánovi - dole někdo volá o pomoc, asi přistáli na vodě!" "Navigátorovi - určete přesnou polohu!" "Navigátor rozumí!" "Rádio - odvysílejte depeši o trosečnících!"...

www.fronta.cz

zpět zahraniční odboj